Socialized Magazine

Aimé Leon Dore bygger en värld du vill bo i

Martin Rörberg

2 september, 2025

Det finns varumärken som släpper kläder. Sen finns det Aimé Leon Dore, som släpper kapitel.

Fråga någon som hängt med de senaste åren och de kommer prata om märket som om det vore ett favoritkvarter, en bar man aldrig vill att ska stänga, eller en gammal polare som alltid dyker upp med perfekt timing.

Inte “content”, utan livet

När ALD droppar en ny säsong känns det mer som att de släpper en kortfilm än en lookbook. Våren 2024 var det DOUBLEMINT – regisserad som om Wes Anderson flyttat till Queens och fått smak för marmor och espressodoppade finska pinnar.

2022 körde de “The Past Goes Fast” med Robert De Niro och konstnären JR. Inga säljpitchar, bara ett slags visuellt kärleksbrev till New York och till att minnas vart man kommer ifrån.

Och när det inte är film? Då är det SOUND – DJ-serien i deras flaggskepp i Nolita och London. Drop-in, högtalarna på, stans bästa espresso i handen. Det är som om märket vill att du ska höra hur deras kläder låter.


Det är som om märket vill att du ska höra hur deras kläder låter.

Expansion utan att sälja ut

2025 gick ALD in på golf och nej, inte “herrklubben med vita byxor och cigarrum”-golf. Vi snackar funktion möter skräddat, och plötsligt känns 18 hål lika mycket downtown som uptown.

Samma år släppte de en La Marzocco Linea Micra-espressomaskin i ALD-färger. Du kan alltså bygga ditt eget Café Leon Dore hemma. Det är marknadsföring som inte känns som marknadsföring, mer som att de lånar ut en bit av sin värld som man kan simma runt i.

Ansikten som betyder något

ALD’s modell-castings är som en Spotify-mix du vill prenumerera på. FW24 fick Mach-Hommy att bära kollektionen – lika mystisk, lika integritetsfull, lika “om du vet, så vet du”.

New Balance-samarbetet rullar vidare med samma självsäkerhet som alltid. Fotbollsikonen Bukayo Saka dök upp i kampanjen för Furon 7+, och helt plötsligt var sneakerheads och fotbollsnördar i samma kommentarsfält. Och så har vi Drake’s-kapslarna, brittisk preppy möter Queens street. Ett samarbete som aldrig försöker vara något annat än vad det är.


Instagram som magasin

De postar inte varje dag. Inte ens varje vecka ibland. Men när de gör det? Då känns det viktigt. Teaser - lookbook - drop, punkt. Inga “dagens outfit” eller algoritm-krystade TikTok-trender. Bara ALD. Det gör att du faktiskt vill kolla varje gång och att engagemanget håller sig löjligt högt.

Lärdomen

Aimé Leon Dore har gjort det alla varumärken säger att de vill göra, men nästan ingen vågar, byggt en värld och hållit fast vid den.

Ingen panik när trender kommer och går. Inga desperata inlägg för att “hålla igång flödet”. Bara en stadig puls av kultur, stil och små, medvetna överraskningar.

Vill du kopiera formeln? Lycka till. Det kräver att du vågar vara tyst tills du har något att säga, och att din värld faktiskt är värd att bo i.


Martin Rörberg

2 september, 2025

Fler artiklar